Sprogvurdering

Sprog er et redskab til at indgå i sociale relationer, og igennem sprog kan barnet udtrykke sig og give udtryk for egne tanker og behov. En god begrebs- og sprogforståelse danner grundlag for senere læring i at kunne læse og skrive. Børn skal have erfaringer med, at der er forskellige måder at bruge sproget og forskellige kommunikationsformer.

Ved hjælp af sproget kan barnet erkende og tilpasse sig verden, samt opnå mulighed for at gribe ind og forandre egen verden. Sproget giver barnet mulighed for at erkende omverdenen. Barnet kan gennem tale formulere sig og give udtryk for egne tanker og behov og derved erhverve kundskaber og erkendelse. Når barnet forstår andre, og selv bliver forstået, skabes grobund for sociale relationer.

Arbejdet med sprog og kommunikation indgår i alle sammenhænge hele dagen.  Det pædagogiske personale er rollemodeller, og justerer kommunikationsformer, mimik, kropssprog, verbal tale efter barnets alder og udviklingstrin.

Vi styrker den sproglige og kommunikative udvikling ved:

• At bruge rim og remser, spil og højtlæsning hver dag.
  • At udvikle barnets sprogøre, rytme samt koncentrationsevne, som er medvirkende til en bedre læring.
  • At have samling hver dag hvor vi synger og leger sanglege. Lader børnene fortælle om hverdags oplevelser samt digte historier.
  • At lære at lytte til en kollektiv besked – lære at lytte og vente på tur.
  • At de voksne sætter ord på almindelige hverdags ting, som udvider børnenes begrebsverden.
  • At bruge musik og instrumenter som en kommunikationsform.
  • At bruge IT til at søge viden, opgaver og lignende som gør børn aktivt nysgerrige.
  • Ved opmærksomhed på at børn i legen udvikler deres sprog.
  • Ved lege der styrker og støtter børnenes hukommelse, intellektuelle og sociale færdigheder.
  • At give børnene plads til at turde fortælle og være i centrum – at føle, erfare og sætte ord på oplevelser.
  • I hverdagen have tid på at lytte, fortælle, forstå og tale med barnet. · Have konstant fokus på turtagninger i dialogen med barnet · At arbejde med barnets mundmotorik.
  • At arbejde med Trin for Trin
  • At støtte barnet i dets interesse for tal og bogstaver.
  • Skabe skriftsprogsstimulerende miljøer, hvor børnene har let adgang til skrive- og tegneredskaber og mange bøger.
  • Inddrage børnene, når der skal skrives navneskilte, fødselsdagskort, ordkort mm.
  • Indarbejde faste højtlæsningsrutiner, - fx dialogisk læsning

I dagtilbuddet er uddannede sprogpædagoger som vejleder forældre og det øvrige personale i arbejdet med børns sprogudvikling.

Forældre er en vigtig samarbejdspartner i arbejdet omkring barnets sprogudvikling. Forældre involveres gennem daglig dialog, forældresamtaler, opslag, konkrete ”opgaver” der sendes med hjem samt råd og vejledning om hvordan der kan arbejdes med sprog i hjemmet.

Sprogvurderinger

I Mariagerfjord kommune er det vedtaget at alle børn sprogvurderes i 3 og 5 års alderen.
Vi anvender testredskabet Hjernen & Hjertet til sprogvurderingerne.